NtFk i media

178 mistet livet på E39

nye_krav_dekksmnster_tangstad_holdal

Siden 1990 har 178 personer omkommet i trafikkulykker på E39 i Rogaland og Vest-Agder. Fredag den 14. februar døde en mann i 40-årene etter en frontkollisjon ved Kyllingstad, melder aftenbladet.

147 trafikkulykker, 178 drepte, 68 hardt skadet og 154 lettere skadet. Det er den dystre ulykkesfasiten for E39 i Rogaland og Vest-Agder i perioden 1990-2013. Hvis du legger til pårørende og venner til alle som har blitt drept eller skadet, er det lett å forstå at trafikkulykkene rammer svært mange mennesker hvert eneste år.

Les mer …

191 mennesker drept på veien

e4_norr_huskvarna191 mennesker mistet livet i trafikkulykker i 2013. Det er 46 flere enn i 2012, viser foreløpige tall fra Statens vegvesen.
– Vi har lagt bak oss et tøft og vanskelig år med et dramatisk oppsving i antall drepte, sier en preget vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en pressemelding. Veivesenet har ingen klar forklaring på at hvorfor 46 flere drepte på vegene, og Gustavsen mener naturlige statistiske variasjoner, ikke er en god nok forklaring.

Les mer …

Elin: - Bygg sikrere veier raskere

fedrelandsvennen_elinDa Elin Skrøvjes samboer omkom i en møteulykke på E 39 i Mandal, fikk det mange konsekvenser, mange flere enn bare sorgen for henne og barna, ifølge Fædrelandsvennen.

– Når det omkommer så mange mennesker hvert eneste år på våre veier, er det ikke lett å forstå at politikerne ikke har fått til å bygge sikrere veier raskere. Ulykkene rammer ikke bare familiene, men har jo store samfunnsmessige konsekvenser, sier Elin Skrøvje (39) i Mandal.

Les mer …

Jobber for møtefrie veier

sarpborgsarbeideravis_motefriveiDaglig leder i foreningen Nei til Frontkollisjoner håper erfaringene fra E6 blir tatt med i betraktning i alle nye veiprosjekter i distriktet.

- E6 gjennom Østfold er et kroneeksempel på hvor mye det hjelper med midtdelere, eller trafikkrekkverk alene. Veistrekningen har vært kjent for å ta mange liv tidligere, men etter utbyggingen ser vi nå at det ikke lenger er tilfellet, sier daglig leder Geirr Tangstad-Holdal i foreningen Nei til Frontkolisjoner til SA.

Les mer …

Dør på gamle usikrede veier

aftenposten_16122013Flere dør i trafikken. Og de dør utelukkende på «gamle» usikrede veier, viser Aftenpostens gjennomgang. Mange av ulykkesveiene står på vent for oppgradering. I grafikken nedenfor ser du veistrekningene der det skjedde dødsulykker i september og oktober 2013.

Geirr Tangstad-Holdal, leder for foreningen Nei til Frontkollisjoner, konstaterer for sin del at svært mange av dødsfallene kunne vært unngått om veienes fysiske kvalitet hadde vært annerledes.

Les mer …

Møtefri vei langs den nye ferjefrie E39

motefri_e39Foreningen Nei til Frontkollisjoner krev at ny ferjefri E39 blir møtefri. Dei ønskjer midtrekkverk for å unngå frontkollisjonar. – Vi må unngå fleire tragediar som den vi såg andre juledag, seier Geirr Tangstad-Holdal i organisasjonen til NRK.

– Det må ei haldningsendring til i planlegginga. Vi må tenke tryggleik først. Så kan ein byrje å tenke på å få ned tida for å komme raskare fram.

Les mer …

Midtrekkverk reddet på nytt liv

midtrekkverk_reddet_liv_e18Midtrekkverk reddet igår på E18 i Østfold.
Uhellet inntraff i går formiddag, da føreren av en personbil mistet kontrollen på glatt føre og traff midtrekkverket. Svenskene kom i bilen bak og traff den første.

Ifølge politiet var det stedvis svært glatt på veiene. Det skiftende føret rammet også andre bilister i går.

Takket være midtrekkverket ble det en påkjørsel bakfra, og ikke en frontkollisjon som kunne endt med drepte liv.

Ingen ble skadd i ulykken.

Les mer …

23.sept - Aftenbladet: E39 er en forferdelig vei

Dårlig samvittighet

– E 39 er en helt forferdelig vei når det gjelder antall skadde og drepte. Her er det mange av våre sentrale politikere og veimyndigheter som sitter med dårlig samvittighet i dag, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i foreningen «Nei til frontkollisjoner» til Stavanger Aftenbladet

Les hele saken i Stavanger Aftenbladet (pdf-fil)

NAF og Trygg Trafikk støtter våre krav

aftenposten_midtrekkverkVil ha midtrekkverk på alle veier med 4000 biler i døgnet melder Aftenposten

Vi er nå glad for at også NAF og Trygg Trafikk kommer etter og støtter våre krav i det offenlige rommet.

- Vi er glad for at veinormalen nå har blitt endret fra 8000 kjøretøy i døgnet (ÅDT) til 6000 ÅDT, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Nei til Frontkollisjoner.

Når vi evner å nå målet og får sikret disse veiene vil dette bety en reduksjon på drepte og hardt skadde på rundt 100 personer hvert år. Det gjenstår nå 1850 km riksvei som må sikres. Vi har store utfordringer foran oss, men denne jobben må gjøres så fort vi overhode evner i forhold til planlegging, finansiering og utbygging, fortsetter Tangstad-Holdal

Les mer …

Du finner oss på:

Facebook  Flickr FotoYouTube

Twitter SlideshareInstagram

 

Bankkontonummer for de som ønsker å bidra til vår drift:

8101 23 98735

Bli medlem

bli_medlem1

Desto flere støttespillere desto sterkere

Støtt oss

nettbutikk