Etablering av møtefrie veger med sikkerhetsbarrieren med fysiske skiller mellom kjøreretningene på to og trefelts høytrafikkerte veger gir i gjennomsnitt rundt 80 prosent reduksjon i antall drepte og rundt 45 prosent i antall hardt skadde på disse strekningene

Livreddende midtrekkverk: Ble vurdert for dyrt

For under ett år siden frontkolliderte to biler i svingen der to søstre omkom søndag. - Hadde det vært midtdeler her, hadde de vært reddet, skriver bt.no

Dette sa overingeniør Ingolf Berge hos Statens vegvesen til BT.no, som var på befaring på ulykkesstedet mandag. Der samlet de inn spor etter ulykken søndag, hvor søstrene Astrid Ljones Fjærestad (47) og Åslaug Ljones Løklingholm (45) fra Arna omkom.

Les mer …

Krafttaket kunne vært kraftigere

ageirr stortinget 2013 horingDet ligger inne mange gode forslag til tiltak blant de 122 som er skissert i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2014-2017.

Men vi kan bare konstatere at den manglende satsningen på trafikksikre veier som ble gjort i Nasjonal transportplan 2014-2017, forfølger planprosessene for trafikksikkerhetsnivået videre, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i foreningen Nei til Frontkollisjoner.

Les mer …

Fremskynder ny sikker E18 Sørlandet

e18_sorlandetRegjeringen øker bevilgningene til arbeidet med E18 mellom Tvedestrand og Arendal. Målet er raskere fremdrift.

- Regjeringen går inn for en økning på 80 millioner kroner i år til prosjektering og andre forberedende arbeider, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Det skal bygges 21 kilometer med møtefri og sikker firefeltsvei mellom Tvedestrand og Arendal i Aust-Agder.

Les mer …

Veinormalen endres for krav om midtrekkverk

grunnlagsdokumentet nulldrepteTryggere veier med mer midtrekkverk
Regjeringen endrer i dag retningslinjene for bruk av midtrekkverk slik at flere veier skal kunne få midtrekkverk. Dette vil kunne redusere tallet på drepte og hardt skadde i trafikken betydelig, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

Dette er ikke en dag for tidlig, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Nei til Frontkollisjoner, og hilser et etterlengtet vedtak velkommen.

Les mer …

Du finner oss på:

Facebook  Flickr FotoYouTube

Twitter SlideshareInstagram

 

Bankkontonummer for de som ønsker å bidra til vår drift:

8101 23 98735

Bli medlem

bli_medlem1

Desto flere støttespillere desto sterkere

Støtt oss

nettbutikk