Livreddende midtrekkverk: Ble vurdert for dyrt

For under ett år siden frontkolliderte to biler i svingen der to søstre omkom søndag. - Hadde det vært midtdeler her, hadde de vært reddet, skriver bt.no

Dette sa overingeniør Ingolf Berge hos Statens vegvesen til BT.no, som var på befaring på ulykkesstedet mandag. Der samlet de inn spor etter ulykken søndag, hvor søstrene Astrid Ljones Fjærestad (47) og Åslaug Ljones Løklingholm (45) fra Arna omkom.

Motorsykkelen de satt på ble truffet av en møtende bil i Tysvær, på stamveien mellom Bergen og Stavanger.

Ulykken skjedde på en høyt trafikkert strekning, hvor E39 og E134 faller sammen. En bil med to voksne og tre små barn om bord var på vei vestover da den kom over i motsatt kjørefelt, og frontkolliderte med motorsykkelen.

Vurderte midtdeler

Strekningen, hvor det i snitt passerer 9500 biler per døgn, kjenner han godt.

Ulykken hvor to menn ble lettere skadet i fjor, er den eneste som har vært i den aktuelle svingen de siste åtte årene, forteller han.

Statens vegvesen vurderte å sette opp midtdeler gjennom svingen og videre nordover for noen år tilbake, på grunn av at veien er så sterkt trafikkert.

Forslaget ble imidlertid skrinlagt, da det ble for dyrt å legge til rette for et alternativt veinett for dem som bor i området.

- Det ble for dyrt til at vi kunne prioritere det. Vi bruker pengene der vi får mest igjen for det, og vi vurderte det dithen at det var høyere sannsynlighet for ulykker andre steder, sier Hanesand.

Les hele saken på bt.no: Skrinla planer om midtdeler på ulykkesstedet

Du finner oss på:

Facebook  Flickr FotoYouTube

Twitter SlideshareInstagram

 

Bankkontonummer for de som ønsker å bidra til vår drift:

8101 23 98735

Bli medlem

bli_medlem1

Desto flere støttespillere desto sterkere

Støtt oss

nettbutikk